Ahad, 13 Februari 2011

Diriku

Pada suatu petang di rumahku di Labuan sekitar tahun 2004, ketika menonton TV bersama housemateku (seorang pensyarah yang aku namakan sebagai Miss X) memberi aku tiga soalan untuk mengenali personaliti seseorang.

Miss X memberi aku soalan yang pertama: ketika kamu berjalan di dalam sebuah hutan, binatang apakah yang kamu hendak temui? JAWAPAN aku: Kancil. Miss X bertanyaku: Kenapa? JAWAPAN aku: Sebab kancil binatang yang cerdik.

Miss X memberi aku soalan yang kedua: kamu terus berjalan di dalam hutan, tiba-tiba kamu menemui sebatang pokok yang dipenuhi dengan emas permata. Miss X bertanya aku: Berapa banyakkah emas permata yang aku akan ambil? Miss X memberi aku pelbagai contoh jawapan seperti mencabut pokok tersebut dan membawa pulang ke rumah atau mengisi emas permata di dalam beberapa karung guni atau mengambilnya sedikit sahaja. JAWAPAN aku: Aku mengambilnya sedikit sahaja.

Miss X memberi aku soalan yang ketiga: kamu terus berjalan di dalam hutan, kamu menemui sebuah rumah kosong dan kamu terpaksa bermalam di rumah tersebut. Adakah kamu akan membina pagar di sekeliling rumah tersebut atau rumah tersebut kamu biarkan tanpa pagar atau jika kamu membina pagar beberapakah ketinggian pagar tersebut? JAWAPAN aku: Aku akan membina pagar yang tinggiiiiiiiiiiii, tinggiiiiiiiiiiiiii, tinggiiiiiiiiiiiiiii sangat.

Miss X mengangguk-ngangguk setelah mendengar ketiga-tiga jawapanku. Dia memberi tafsiran di sebalik setiap soalan yang diberikan dan aku mengangguk-ngangguk tanda bersetuju. YA, ITULAH DIRIKU.

Tafsirannya:
Soalan yang pertama, aku suka kancil dan saya mahu menjadi seperti kancil yang cerdik. Soalan yang kedua merujuk bagaimana aku melihat harta dunia ini. Soalan ketiga, rumah itu ibarat diriku dan pagar itu ibarat jarak yang aku bina dengan orang di sekelilingku. Orang yang rapat dan kenal  aku mungkin tak terasa 'ketinggian pagarku'  itu tetapi kepada orang yang kenal aku tapi tak mesra akan terasa "aku tahu  Cik Misstree tapi aku tak 'kenal' Cik Misstree". Misteri sungguh...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan