Sabtu, 3 September 2011

Peganganku

Islam menyediakan satu pegangan hidup kepada manusia yang dijadikan oleh Allah hanya untuk menyembah-Nya.
Tidak Aku jadikan jin dan manusia kecuali hanya untuk beribadah kepada-Ku [Adz-Dzaariyaat 51:56].
Pegangan hidup ini mengandungi falsafah yang cukup mendalam untuk dihayati oleh setiap Muslim. Pastinya pegangan ini jauh lebih besar malah konsep perkahwinan itu turut dijadikan sebagai ibadah yang menjadi sebahagian daripada pegangan hidup ini. Namun begitu, wahai wanita, janganlah bersedih jika bersendirian sehingga memandang tanpa perkahwinan kehidupan ini dilalui tanpa makna dan serba-serbi tidak sempurna. Besarkan dan luaskan pandangaan hidup bahawa setiap insan itu dijadikan oleh Allah untuk beribadah dan menyembah-Nya. Masih banyak sisi lain yang boleh dilakukan agar dinilai sebagai ibadah.  Kisah Yvone Ridley memeluk agama Islam menonjolkan perubahan pegangan dan pandangan hidupnya yang jauh lebih luas iaitu:
..., sebagai seorang ibu tunggal yang telah tiga kali berkahwin, dia berkata bahawa Islam telah membebaskannya daripada kebimbangan peribadi. Katanya, "Aku tidak lagi duduk gelisah dan menunggu telefon berdering daripada seorang lelaki. Aku tidak lagi berasa stress hanya kerana soal-soal lelaki. Untuk pertama kalinya sejak zaman remaja, aku tidak mempunyai tekanan untuk mempunyai teman lelaki ataupun untuk bersuami." (Anton Kurnia 2011: 152).
Apabila pandangan hidup ini dijuruskan hanya berpegang untuk beribadah kepada Allah, semua perkara yang bersifat peribadi itu menjadi kecil. Inikah yang dialami oleh Rabiatul Adawiyah? Namun, aku tahu Rabiatul Adawiyah adalah nama besar dan merupakan ahli sufi wanita yang tidak layak untuk dibandingkan dengan diriku atau Yvone Ridley.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan