Khamis, 19 Disember 2013

My Home

Aku memberi tajuk entri kali ini dalam bahasa Inggeris iaitu 'My Home', jika diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu ialah ‘Rumah Saya’ atau 'Rumahku'. Entri ini bukan berkisar mengenai kisah aku telah membeli dan memiliki rumah sendiri.  My ‘Home’ ialah berkisar mengenai kejayaanku mendapat ‘tokens of love’ yang menjadi isu utama katalog MPH 2013/2014.


Sumber: Diubah suai daripada http://www.mphclick.com/page/2/

Token didifinisikan secara literal ialah kepingan logam atau plastik berbentuk duit syiling yang digunakan sebagai bayaran untuk menjalankan mesin tertentu. Token dalam entri ini merujuk kepada cinta di mana ia merupakan alat atau perkakas yang diperlukan untuk pembinaan sesebuah keluarga. Walau bagaimanapun, untuk memperolehi dan mengekalkan token cinta perlu kepada alat atau perkakas asas pembinaan coming together as one dalam sesebuah keluarga. Dalam hal ini, token cinta dalam sesebuah keluarga perlu memiliki tempat perlindungan yang dikenali sebagai rumah untuk menikmati kehidupan, beristirahat dan bergembira bersama keluarga. Rumah berperanan menjamin kepentingan setiap ahli keluarga, memberi ketenangan, kesenangan, kebahagiaan, dan kenyamanan.

Oleh itu, moto MPH ialah menjadi "Kedai Buku Keluarga Anda". Sesebuah rumah bukan hanya sebuah bangunan yang dilihat dari aspek struktural malah ia juga merupakan kediaman yang perlu memenuhi syarat-syarat kehidupan yang layak dan dipandang dalam kehidupan bermasyarakat. Selain itu, rumah juga menampilkan suasana kehidupan yang turut berperanan dalam pembentukan watak setiap peribadi dan memupuk pembinaan hubungan di antara peribadi [extended family (keluarga luas)].  

Justeru, aku telah berjaya mengumpul semua empat reka bentuk kotak memo (memo box) yang menyatakan ejaan perkataan 'HOME'. Setiap pembeliaan RM150 dan ke atas dalam satu resit memperolehi kotak memo percuma di semua kedai MPH Bookstore. Aku memperolehi kotak memo ini dari MPH Bookstore Tesco, Sungai Petani dan MPH Bookstore Amanjaya Mall, Sungai Petani masing-masing dua kotak memo.


Di bawah ini, aku kutip kata-kata hikmah dan ilmu berkenaan kepentingan keluarga (walapun kata hikmah yang ke-12 tidak berkaitan dengan isu keluarga) yang terkandung di dalam katalog MPH di bawah isu coming together as one: tokens of love catalogue 2013-2014:
  1. "In every conceivable manner, our family is linked to our past, bridge to our future" - Alex Haley.
  2. "Family is not an important thing, it is everything" - Michael J. Fox.
  3. "Have you ever noticed how parents can go from the most wonderful people in the world to totally embarrassing in three seconds?" - Rick Riordan, Red Pyramid.
  4. "These people make my family look easy to get along with" - Megan Whalen Turner, The King of Attolia.
  5. "On average, a 4-year-old child asks 437 questions a day."
  6. "A three-year-old boy's voice is louder than 200 adults in a crowded restaurant."
  7. "Fathers tend to determine the height of their child and mothers their weight."
  8. "The oldest board game in the world is checkers."
  9. "The word toy comes from an old english word meaning 'tool'."
  10. "What can you do to promote world peace? Go home and love your family" - Mother Theresa.
  11. "Other things may changes us, but we start and end with the family" - Anthony Brandt.
  12.  "One out of every eight letter you read is the letter 'e'."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan