Jumaat, 11 Disember 2015

Hari Ini 29 Safar 1437H

Aku kongsi puisi di bawah ini sempena hari ini adalah hari lahir aku yang ke-41 dalam kalendar hijrah. Puisi di bawah aku tulis ketika aku berusia 18 tahun sempena hari lahir aku yang ke-18 dalam kalendar masihi. Beberapa bulan lepas, aku terjumpa puisi ini di dalam kotak yang menyimpan barang-barang lama milik aku.


TAJUK: 18

I
Tanggal 18 Ramadhan 1414H
genap 18 piama anakanda
meniti jurang-jurang kehidupan
bersama suka duka yang penuh
berhikmah.

      Jutaan kasih
      kepada ayah dan bonda
      atas kelahiran anakanda
      di alam fana ini.

Tak terbalas oleh anakanda
setiap bibit kasih
dan taburan budi
yang tersemai di batas-batas hari.

    Hanya sekalung doa
    daripada anakanda:
    "Bismillahirrahmannirrahim
         Ya Allah,
          Kasihanilah ayah dan bondaku
          sebagaimana mereka mengasihaniku 
          dari tapak kaki sebesar dua jaris hingga
          kudewasa.
                                                          Amin"
                  ***********

II
Namun,
terlalu banyak peritiwa
menumpang-himpit
di hari bahagia.

    Hampir nanar aku
    kuharap panas sampai ke petang
    rupanya hujan di tengah hari
    Kufikir kurenung
    adakah ia satu bala atau rahmat
    buat jiwaku?

Tetapi,
aku tidak mengharap
sebuah rentetan sejarah
berakar umbi
dari bala atau rahmat
yang sukar kutafsir.

     Namun,
     butir-butir kenangan
     bermain di ruang mataku
     tak mungkin dapat kugulung
     seperti secebis kertas,
     tapi, lan kulontar ia
     jauh di sudut hati.


ATI
6 ATAS I
SMKS.

4 ulasan:

  1. owh.. sejak sekolah lagi bahasa dah tinggi.. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. betol la.. saya masa tu nak buat karangan pun merangkak.. hehehe

      Padam
    2. Terima kasihlah mai melawat blog saya. Saya lama tak melawat blog Pha Is. Insya-Allah ada kesempatan, saya jenguk blog Pha Is :)

      Padam