Khamis, 19 Mei 2016

Orang Malaya Di Sabah #5: Surat Permit Masuk Tinggal Tetap Di Sabah

Entri ini sambungan dari entri Orang Malaya Di Sabah #3. Negeri Sabah termasuk Sarawak menyediakan peraturan khas buat para imigran dari Semenanjung Tanah Melayu untuk masuk dan tinggal tetap di Sabah/Sarawak. Seperti yang dinyatakan pada tajuk entri ini, aku mengkhususkan perbincangan imigran dari Semenanjung Tanah Melayu untuk masuk dan tinggal tetap di Sabah. Hakikatnya peraturan khas buat para imigran dari Semenanjung Tanah Melayu untuk masuk dan tinggal tetap di Sabah/Sarawak lebih kurang sama sahaja jika dilihat dari sudut teknikal.

Imigran dari Semenanjung Tanah Melayu yang berhasrat untuk masuk dan tinggal tetap di Sabah perlu memohon surat permit masuk tinggal tetap di Sabah. Surat ini bukan sahaja penting dari sudut legaliti tetapi turut mempunyai nilai dari aspek politik, ekonomi dan sosial.  

Bagi imigran dari Semenanjung Tanah Melayu yang berhasrat untuk tinggal tetap dan menjadi orang Sabah, surat permit masuk tinggal tetap di Sabah yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen Negeri Sabah amat diperlukan sebagai bukti agar pihak Jabatan Pendaftaran Negara dapat menambah huruf ‘H’ pada penjuru bawah sebelah kanan kad pengenalan. Proses yang sama juga diperlukan oleh anak-anak orang Malaya yang lahir di Sabah jika mereka hendak diiktiraf sebagai orang Sabah. Keterangan lanjut sila klik entri Orang Malaya Di Sabah #1.

Dalam kes aku, walaupun bapa aku telah menguruskan dan memiliki sepucuk surat permit masuk tinggal tetap di Sabah yang mengandungi nama ibu bapa aku beserta nama aku namun surat tersebut tidak pernah digunakan semasa aku memohon kad pengenalan ketika berusia 12 tahun. Keterangan lanjut sila klik entri Orang Malaya Di Sabah #3. Bapa aku tidak pernah berhasrat menjadikan aku sebagai orang Sabah.  Aku tidak perlu surat permit masuk tinggal tetap di Sabah yang dimohon khas oleh diri aku ketika berusia 12 tahun untuk melayakkan Jabatan Pendaftaran Negara menambah huruf ‘H’ pada penjuru bawah sebelah kanan kad pengenalan aku.

Surat permit masuk tinggal tetap di Sabah hanya pernah digunakan sekali sahaja untuk mengukuhkan permohonan aku ketika memohon pekerjaan di sebuah badan berkanun cawangannya berada di Wilayah Persekutuan Labuan tetapi  induknya berada di Kota Kinabalu, Sabah. Surat permit masuk tinggal tetap di Sabah mengandungi nilai ekonomi kepada anak-anak orang Malaya yang lahir di Sabah.

Bagi orang Malaya atau anak-anak orang Malaya yang lahir di Sabah tetapi berhasrat masuk dan tinggal tetap malah sehingga membeli tanah di Sabah maka surat permit masuk tinggal tetap di Sabah mengandungi nilai sosial yang tersendiri. Anak jati Sabah tidak berhak mempertikaikan apabila orang Malaya membeli tanah di Sabah dengan syarat tanah tersebut tidak berstatus N.T. (Native Title). Orang Malaya yang memiliki surat permit masuk tinggal tetap di Sabah setaraf dengan anak jati Sabah dari sudut politik, ekonomi dan sosial.

Jika hendak dibandingkan di antara Sabah dan Sarawak, belum pernah orang Malaya di Sabah termasuk pelajar di institut pengajian tinggi awam (IPTA) mengalami atau terdengar cerita anggota keselamatan berunifom yang berasal dari Sabah menahan orang Malaya semata-mata bertanyakan adakah pasport antarabangsa/dokumen perjalanan terhad dibawa bersama ketika keluar dari kediaman untuk pergi ke bandar berdekatan. Berbeza di Sarawak, aku pernah terbaca dalam sebuah blog, komentar seorang pelajar UNIMAS (Universiti Malaysia Sarawak) yang pernah ditahan oleh anggota keselamatan berunifom yang berasal dari Sarawak bertanyakan adakah pasport antarabangsa/dokumen perjalanan terhad dibawa bersama ketika keluar dari kediaman untuk pergi ke bandar berdekatan Kota Samarahan. 

Aku tidak mahu komen yang berlebih-lebihan secara tersurat bagi kes imigran dari Malaya yang terjadi di Negeri Sarawak. Sebagai blogger, aku tahu batas diri aku dari melanggar Akta Hasutan 1948. Secara tersiratnya, adalah sukar UMNO melebarkan sayapnya masuk ke negeri Sarawak.


P/S: Kini ada orang Malaya yang berkhidmat, berkahwin dengan anak jati Sabah dan memilih untuk menetap di Sabah dengan cara menukar alamat tetap pada kad pengenalan ditukar di Jabatan Pendaftaran Negara dari alamat di Semenanjung Tanah Melayu kepada alamat di Sabah tanpa memohon dan memperolehi surat permit masuk tinggal tetap di Sabah. Walau bagaimanapun, berdasarkan pemerhatian aku di lapangan terbang Negeri Sabah, golongan ini dikecualikan dari barisan kaunter imigresen khas untuk orang dari Malaya sebaliknya mereka hanya perlu berbaris di lorong khas untuk orang Sabah.

Jumaat, 15 April 2016

Orang Malaya Di Sabah #4: 'Orang Kita', 'Bahasa Kita'

Rancangan Rumpun Melayu Global yang ditayangkan di TV1 menggambarkan orang Melayu nusantara yang merantau di negara orang hidup bersatu. Bagi rakyat Malaysia, rakan taulan khususnya dari Malaysia dianggap seperti adik-beradik sendiri.

Situasi yang sama jika dilihat dalam kalangan Orang Malaya yang merantau di Sabah khususnya yang mendiami di daerah atau bandar yang  sama. Hal ini berdasarkan pemerhatian aku sebelum era maklumat di hujung jari. Orang Malaya di Sabah yang merantau khususnya disebabkan oleh tuntutan bekerja sebagai pegawai Kerajaan Persekutuan,  berkhidmat dengan Kerajaan Negeri Sabah atau yang diterima sebagai peneroka tanah-tanah rancangan FELDA di Sabah dalam awal 1970-an (datang ke negeri Sabah belayar menggunakan kapal laut) boleh dikatakan saling mengenali di antara satu sama lain. Orang Malaya di Sabah yang berasal dari negeri-negeri yang berbeza di Semenanjung Malaysia diibaratkan seperti keluarga sendiri melangkaui semangat kenegerian.

Contohnya, orang Kelantan apabila merantau di Sabah menganggap Orang Malaya berbangsa Melayu yang berasal dari negeri-negeri di Semenanjung Malaysia sebagai ‘orang kita’. Hal ini berbeza jika orang Kelantan berada di Semenanjung Malaysia, ‘orang kita’ ditakrifkan terhad kepada orang Kelantan sahaja manakala orang Melayu yang berasal dari negeri-negeri lain ditakrifkan sebagai ‘orang luar’. Begitu juga dengan Orang Malaya di Sabah berbangsa Melayu yang berasal dari negeri-negeri Semenanjung Malaysia yang lain turut merujuk sesama mereka sebagai ‘orang kita’.

Apabila bertemu sesama orang Malaya yang merantau di Sabah, secara spontan mereka bercakap menggunakan ‘bahasa kita’. Menjadi pantang kepada generasi lama Orang Malaya di Sabah apabila generasi muda (anak-anak) Orang Malaya di Sabah bercakap menggunakan loghat Sabah apabila bertemu dengan sesama ‘orang kita’. Aku masih ingat teguran ibu saudara aku yang berasal dari Perak terhadap sepupu aku yang berasal dari Kedah apabila bercakap menggunakan loghat Sabah sebagai medium komunikasi dengan ibu saudara aku:

Kita ni ada ‘bahasa kita’. Bercakaplah guna ‘bahasa kita’.

Dalam konteks orang Malaya di Sabah, ‘bahasa kita’ merujuk kepada dua situasi. Pertama, ‘bahasa kita’ merujuk kepada dialek negeri-negeri masing-masing di Semenanjung. Mereka bercakap menggunakan dialek negeri masing-masing walaupun orang yang dilawan bercakap tidak berasal dari negeri yang sama. Kedua, tidak bercakap dalam dialek negeri-negeri masing-masing sebaliknya bercakap menggunakan loghat orang Kuala Lumpur. Hal ini khususnya apabila bertemu sesama Orang Malaya di Sabah yang tidak berasal dari negeri yang sama sebaliknya boleh bercakap menggunakan loghat orang Kuala Lumpur.

Kini, kebanyakan generasi baru keturunan Orang Malaya di Sabah khususnya dalam kalangan para peneroka FELDA yang dikategorikan sebagai generasi cucu-cicit tidak lagi meneruskan terma ‘bahasa kita’ dan ‘orang kita’ dalam pergaulan seharian memandangkan ada di antara mereka yang telah diserapkan sebagai ‘Orang Sabah’.

P/S: Generasi lama (ibu bapa & anak-anak) Orang Malaya di Sabah tidak suka bercakap menggunakan loghat Sabah apabila bertemu sesama 'orang kita', salah satu faktornya ialah loghat Sabah kedengaran kasar di telinga Orang Malaya di Sabah. Contohnya, menjadi pantang dan disifatkan kurang ajar apabila generasi anak bercakap menggunakan kata nama ganti diri 'aku' dan 'kau' dengan generasi yang lebih tua termasuklah ibu bapa.

Jumaat, 18 Mac 2016

Alone





























حسبي ربّي، جللا الله
ﻣﺎ 
في قالبي، غائرولله
نور محمد، صلی اللہ
هَقُّلْ، لاإله إلا الله

Khamis, 10 Mac 2016

Kisah Pemohon Pekerjaan dan Arak

Dalam tahun 1998 bermula 16 Mac hingga 9 Mei, aku menjalani praktikal latihan industri di sebuah majlis perbandaran (spesifikasi tempat dirahsiakan) di Sabah. Praktikal latihan industri sebahagian dari syarat untuk memperolehi ijazah sarjana muda di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ketika itu, kedua-dua ibu bapa aku masih bekerja di Sabah dan belum berpindah balik menetap di Sungai Petani, Kedah. Di UKM pada peringkat ijazah sarjana muda, aku mengkhusus dalam bidang pengajian pengurusan dan pembangunan ekonomi.

Di majlis pembandaran tersebut, aku ditempatkan di Jabatan Pengurusan dan Pentadbiran. Beberapa minggu sebelum aku menamatkan praktikal latihan industri, Jabatan Pengurusan dan Petadbiran telah melakukan temuduga pengambilan kakitangan baharu majlis perbandaran tersebut khususnya perkerja-pekerja bahagian pembersihan awam di kawasan bandar. Aku ditugaskan oleh Ketua Jabatan Pengurusan dan Pentadbiran untuk memanggil nama pemohon pekerjaan seorang demi seorang masuk ke dalam untuk ditemuduga oleh ahli panel temuduga; salah seorang ahli panel temuduga ialah Ketua Jabatan Pengurusan dan Pentadbiran berketurunan Sino-Kadazan (Kadazan + Cina). Ketika temuduga sedang berlangsung, aku turut serta duduk di dalam bilik bersama-sama ahli panel temuduga yang lain.

Salah satu temuduga pemohon pekerjaan pembersihan awam di kawasan bandar yang tidak dapat aku lupakan ialah soal jawab di antara pemohon pekerjaan beragama Islam dengan Ketua Jabatan Pengurusan dan Pentadbiran:

Ketua Jabatan Pengurusan dan Pentadbiran: Sekarang kamu kerja apa?

Pemohon Pekerjaan: Saya kerja angkat arak masuk ke dalam lori.

Ketua Jabatan Pengurusan dan Petadbiran: Berapa gaji kamu satu bulan?

Pemohon Pekerjaan: RM1,000++

Ketua Jabatan Pengurusan dan Pentadbiran: Kenapa kamu mahu tukar kerja? Gaji kerja yang kamu mohon ini cuma RM400++. Lebih rendah dari gaji kamu sekarang.

Pemohon Pekerjaan: Sebab saya tidak mahu lagi kerja angkat arak.

Ketua Jabatan Pengurusan dan Pentadbiran: Kenapa???


Selepas itu, aku melihat seorang panel temuduga berlatarbelakangkan sekolah agama mempunyai kelulusan ijazah sarjana muda dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berbisik-bisik dengan Ketua Jabatan Pengurusan. Aku tidak tahu apa kesudahan pemohon pekerjaan tersebut tetapi kesungguhannya untuk meninggalkan pekerjaan mengangkat arak dan mencari pekerjaan lain yang halal waima lebih rendah gajinya amat menyentuh hati aku - rasa sangat simpati. Adakala mereka bekerja melakukan pekerjaan sedemikian kerana terpaksa tidak mempunyai pilihan lain ditambah lagi taraf pendidikan yang rendah menyukarkan mereka untuk mencari pekerjaan lebih baik yang dapat meningkatkan kehidupan yang lebih berkualiti.

Jumaat, 26 Februari 2016

Taubat

Seseorang telah bertanya kepada Rabiatul Adawiyah: "Aku sering berbuat dosa dan aku menjadi semakin tidak taat. Tetapi, andai aku bertaubat, adakah Allah akan mengampuni aku?' Rabiatul Adawiyah menjawab: "Tidak! Tetapi apabila Allah ingin mengampunkan kau, maka, kau akan bertaubat."
(Adnin 2015: 104)


Sumber: Adnin Roslan. 2015. Tarbiah sentap.  Jil.1.  Shah Alam: Little Caliph Enterprise.



P/S: Subhanallah. Kebijaksanaan Rabiatul Adawiyah menjelaskan perihal taubat membuat aku Rabiatul Adawiyah (100H - 180H) adalah wali Allah dan tokoh sufi. 

Jumaat, 11 Disember 2015

Hari Ini 29 Safar 1437H

Aku kongsi puisi di bawah ini sempena hari ini adalah hari lahir aku yang ke-41 dalam kalendar hijrah. Puisi di bawah aku tulis ketika aku berusia 18 tahun sempena hari lahir aku yang ke-18 dalam kalendar masihi. Beberapa bulan lepas, aku terjumpa puisi ini di dalam kotak yang menyimpan barang-barang lama milik aku.


TAJUK: 18

I
Tanggal 18 Ramadhan 1414H
genap 18 piama anakanda
meniti jurang-jurang kehidupan
bersama suka duka yang penuh
berhikmah.

      Jutaan kasih
      kepada ayah dan bonda
      atas kelahiran anakanda
      di alam fana ini.

Tak terbalas oleh anakanda
setiap bibit kasih
dan taburan budi
yang tersemai di batas-batas hari.

    Hanya sekalung doa
    daripada anakanda:
    "Bismillahirrahmannirrahim
         Ya Allah,
          Kasihanilah ayah dan bondaku
          sebagaimana mereka mengasihaniku 
          dari tapak kaki sebesar dua jaris hingga
          kudewasa.
                                                          Amin"
                  ***********

II
Namun,
terlalu banyak peritiwa
menumpang-himpit
di hari bahagia.

    Hampir nanar aku
    kuharap panas sampai ke petang
    rupanya hujan di tengah hari
    Kufikir kurenung
    adakah ia satu bala atau rahmat
    buat jiwaku?

Tetapi,
aku tidak mengharap
sebuah rentetan sejarah
berakar umbi
dari bala atau rahmat
yang sukar kutafsir.

     Namun,
     butir-butir kenangan
     bermain di ruang mataku
     tak mungkin dapat kugulung
     seperti secebis kertas,
     tapi, lan kulontar ia
     jauh di sudut hati.


ATI
6 ATAS I
SMKS.

Isnin, 2 November 2015

Takwim Puasa Sunat Bermula 1 Muharam 1437H Sehingga 29 Zulhijjah 1437H

Puasa Sunat
Tarikh
Puasa 1 – 9 Muharam
·                     14 – 22 Oktober 2015
Puasa Hari Asyura

(Pada 10 Muharam berserta sehari sebelumnya)

atau



(Pada 10 Muharam berserta sehari selepasnya)


·                     22 – 23 Oktober 2015

                       atau


·                     23 – 24 Oktober 2015
Puasa Sunat Sya'ban
·                     8 Mei – 5 Jun 2016
Puasa Enam (Puasa enam hari dalam bulan Syawal kecuali pada 1 Syawal)
·                     7 Julai – 3 Ogos 2016
Puasa 1 – 8 Zulhijah
·                     3 – 10 September 2016
Puasa Hari Wuquf (Bagi sesiapa yang tidak menunaikan haji)
·                     11 September 2016
Puasa Hari Isnin dan Khamis
Kecuali:

·    Hari Raya  'Aidiladha (Hari Isnin 12 September 2016)
·         Hari Tasyrik 13 Zulhijah (Hari Khamis 15 September 2016)
Puasa Hari Putih

(Pada 13, 14 dan 15 hari bulan setiap bulan dalam kalendar Hijrah)
·                     Muharam (26 – 28 Oktober 2015)
·                     Safar (25 – 27 November 2015)
·                     Rabiulawal (25 –27 Disember 2015)
·                     Rabiulakhir (23 – 25 Januari 2016)
·                     Jamadilawal (22 – 24 Februari 2016)
·                     Jamadilakhir (22 – 24 Mac 2016)
·                     Rejab (21 – 23 April 2016)
·                     Sya’ban (20 – 22 Mei 2016)
·                     Syawal (18 – 20 Julai 2016)
·                     Zulkaedah (16 – 18 Ogos 2016)
·                     Zulhijah (16 – 17 September 2016)**
Puasa Hari Gelap***

(Pada 27, 28 dan 29 hari bulan setiap bulan dalam kalendar Hijrah)
·                     Muharam (9 – 11 November 2015)
·                     Safar (9 – 11 Disember 2015)
·                     Rabiulawal (8 – 10 Januari 2016)
·                     Rabiulakhir (7 –  9 Februari 2016)
·                     Jamadilawal (7 – 9 Mac 2016)
·                     Jamadilakhir (5 – 7 April 2016)
·                     Rejab (5 – 7 Mei 2016)
·                     Sya’ban (3 – 5 Jun 2016)
·                     Syawal (1 – 3 Ogos 2016)
·                     Zulkaedah (30 Ogos – 1 September 2016)
·                     Zulhijjah (29 September – 1 Oktober
            2016)

** Puasa Hari Putih pada 13 Zulhijjah 1437H jatuh pada Hari Tasyrik iaitu bersamaan 15 September 2016. 

*** Puasa Hari Gelap juga boleh dilakukan pada 28, 29 dan 30 hari bulan bagi bulan dalam kalendar Hijrah yang mengandungi 30 hari). Pada masa ini, matahari dan bulan berada pada kedudukan sebaris. Ketika ini, daya tarikan matahari telah bergabung dengan daya tarikan bulan. Kesan tarikan ini amat kuat di mana kebiasaannya air laut pasang akan lebih tinggi pada waktu tengahari dan air laut surut lebih rendah pada waktu malam. Manusia dan segala yang ada di bumi menjadi lebih ringan pada waktu siang dan lebih berat pada waktu malam. Fenomena ini memberikan kesan seperti berada dalam keadaan tekanan (stress). Berpuasa pada hari gelap dapat mengurangkan kesan tersebut. Wallahu'alam.

P/S: Selamat Berpuasa