Isnin, 2 November 2015

Takwim Puasa Sunat Bermula 1 Muharam 1437H Sehingga 29 Zulhijjah 1437H

Puasa Sunat
Tarikh
Puasa 1 – 9 Muharam
·                     14 – 22 Oktober 2015
Puasa Hari Asyura

(Pada 10 Muharam berserta sehari sebelumnya)

atau



(Pada 10 Muharam berserta sehari selepasnya)


·                     22 – 23 Oktober 2015

                       atau


·                     23 – 24 Oktober 2015
Puasa Sunat Sya'ban
·                     8 Mei – 5 Jun 2016
Puasa Enam (Puasa enam hari dalam bulan Syawal kecuali pada 1 Syawal)
·                     7 Julai – 3 Ogos 2016
Puasa 1 – 8 Zulhijah
·                     3 – 10 September 2016
Puasa Hari Wuquf (Bagi sesiapa yang tidak menunaikan haji)
·                     11 September 2016
Puasa Hari Isnin dan Khamis
Kecuali:

·    Hari Raya  'Aidiladha (Hari Isnin 12 September 2016)
·         Hari Tasyrik 13 Zulhijah (Hari Khamis 15 September 2016)
Puasa Hari Putih

(Pada 13, 14 dan 15 hari bulan setiap bulan dalam kalendar Hijrah)
·                     Muharam (26 – 28 Oktober 2015)
·                     Safar (25 – 27 November 2015)
·                     Rabiulawal (25 –27 Disember 2015)
·                     Rabiulakhir (23 – 25 Januari 2016)
·                     Jamadilawal (22 – 24 Februari 2016)
·                     Jamadilakhir (22 – 24 Mac 2016)
·                     Rejab (21 – 23 April 2016)
·                     Sya’ban (20 – 22 Mei 2016)
·                     Syawal (18 – 20 Julai 2016)
·                     Zulkaedah (16 – 18 Ogos 2016)
·                     Zulhijah (16 – 17 September 2016)**
Puasa Hari Gelap***

(Pada 27, 28 dan 29 hari bulan setiap bulan dalam kalendar Hijrah)
·                     Muharam (9 – 11 November 2015)
·                     Safar (9 – 11 Disember 2015)
·                     Rabiulawal (8 – 10 Januari 2016)
·                     Rabiulakhir (7 –  9 Februari 2016)
·                     Jamadilawal (7 – 9 Mac 2016)
·                     Jamadilakhir (5 – 7 April 2016)
·                     Rejab (5 – 7 Mei 2016)
·                     Sya’ban (3 – 5 Jun 2016)
·                     Syawal (1 – 3 Ogos 2016)
·                     Zulkaedah (30 Ogos – 1 September 2016)
·                     Zulhijjah (29 September – 1 Oktober
            2016)

** Puasa Hari Putih pada 13 Zulhijjah 1437H jatuh pada Hari Tasyrik iaitu bersamaan 15 September 2016. 

*** Puasa Hari Gelap juga boleh dilakukan pada 28, 29 dan 30 hari bulan bagi bulan dalam kalendar Hijrah yang mengandungi 30 hari). Pada masa ini, matahari dan bulan berada pada kedudukan sebaris. Ketika ini, daya tarikan matahari telah bergabung dengan daya tarikan bulan. Kesan tarikan ini amat kuat di mana kebiasaannya air laut pasang akan lebih tinggi pada waktu tengahari dan air laut surut lebih rendah pada waktu malam. Manusia dan segala yang ada di bumi menjadi lebih ringan pada waktu siang dan lebih berat pada waktu malam. Fenomena ini memberikan kesan seperti berada dalam keadaan tekanan (stress). Berpuasa pada hari gelap dapat mengurangkan kesan tersebut. Wallahu'alam.

P/S: Selamat Berpuasa

Selasa, 20 Oktober 2015

Jodoh

Sumber: https://www.facebook.com/gloriaabdullah?fref=nf&pnref=story
Tatkala aku membaca kenyataan di atas, aku teringat suatu masa dulu semasa aku belajar pada peringkat ijazah sarjana muda di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Pada peringkat usia (awal sehingga pertengahan 20-an) ketika melanjutkan pengajian sarjana muda, sama ada siswa atau siswi masing-masing ada menyimpan niat untuk mempunyai jodoh dan berhasrat mendirikan rumah tangga. 

Ada seorang siswa menyatakan, "Aku kalau tak dapat yang bertudung labuh pun tak apa. Aku dapat yang pakai tudung tiga segi pun ok, yang penting dada tutup".

P/S: Kepada semua ibu bapa yang beragama Islam, ajarlah anak-anak gadis anda agar mereka menutup aurat dengan sempurna. 

Sabtu, 26 September 2015

Pembinaan Masjid Kariah Kelisa Ria, Sungai Petani, Kedah

Kepada muslimin dan muslimat di seluruh dunia yang ingin menyumbang dana bagi pembinaan Masjid Kariah Taman Kelisa Ria, Sungai Petani, Kedah anda boleh menyalurkan
sumbangan melalui akaun Bank Islam Malaysia Berhad atas nama:

JAWATANKUASA PEMBINAAN MASJID KELISA RIA
NO. AKAUN BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD: 0202 00100 66 346 

atau

Melalui Bendahari Masjid Kariah Kelisa Ria: 
Tuan Haji Nasron. No. Tel: 017-5588771

Rujukan kelulusan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah:
No. Kebenaran: Bil(17)dlm.AGAMA(K)A-4-2013



P/S: Jom berinfak. Infak merupakan ibadah yang dituntut dalam Islam yang bermaksud sumbangan sama ada berbentuk wang tunai, makanan, harta yang bernilai dengan penuh keikhlasan dan mengharapkan ganjaran pahala daripada Allah s.w.t. Dari sudut bahasa, infaq berasal dari perkataan anfaqa yang bermaksud mengeluarkan harta untuk kepentingan sesuatu manakala dari sudut syarak, infaq merujuk kepada perbuatan mengeluarkan sebahagian harta yang diperintahkan dalam Islam.

Selasa, 1 September 2015

Falsafah Kacang

Keakraban masyarakat Melayu lama dengan alam tergambar dengan jelas melalui pepatah-petith yang menggunakan alam sebagai perlambangan. Pepatah-petitih adalah aspirasi pemikiran Melayu secara tersurat dan tersirat mengandungi nilai sosial, moral, fungsi adat bermasyarakat dan menonjolkan falsafah kehidupan bangsa Melayu. Peribahasa Melayu bagai kacang lupakan kulit memberi gambaran mengenai orang yang lupa akan asalnya setelah menikmati kesenangan. Dalam hal ini, kacang dalam perumpaan itu merujuk kepada kacang tanah dijadikan sebagai perlambangan orang manakala kulit (kacang) dilambangkan sebagai asal-usul seseorang individu.

Sumber: klik [...]
Berbalik kepada persoalan dalam entri ini, kenapa perumpamaan kacang lupakan kulit? Kenapa tidak ada perumpamaan pinang lupakan kulit? Penelitian bangsa Melayu lama terhadap alam amat halus sehingga pinang (dalam hal ini, buah pinang merujuk kepada pinang yang telah tua) dan kulitnya tidak sesuai dijadikan perlambangan yang memberi makna orang yang lupa akan asalnya setelah menikmati kesenangan sebaliknya kacang dan kulitnya lebih sesuai dijadikan perlambangan yang menepati maksud tersebut. Hal ini dapat dilihat berdasarkan sifat kacang tanah itu sendiri di mana ia mudah/senang dibuka kulitnya sehingga boleh dibuka tanpa menggunakan sebarang alat. Buah pinang tua sifatnya lain, untuk mengupas kulit pinang perlu kepada alat seperti parang khas jenis bendo atau cengkok/cokok/kikuk. Sifat kulit buah pinang tua itu sendiri yang mempunyai sabut maka proses mendapatkan isi pinang yang telah licin dibuang sabut adalah proses yang sukar kerana memerlukan tenaga dan tekanan yang kuat.

Dalam kehidupan masyarakat Melayu, falsafah ‘kacang’ menggambarkan sesuatu yang mudah. Kini, masyarakat Melayu moden turut menggunakan ‘kacang’ bagi perkara yang senang tanpa perlu bersusah-payah contohnya, generasi muda bangsa Melayu menyatakan ‘kacang je’ menunjukkan perkara itu mudah dilakukan. Belum ada perumpamaan dalam masyarakat Melayu lama dan moden menggunakan buah pinang tua sebagai sesuatu yang mudah atau senang.

Dalam hal ini, wajarlah perumpaan kacang lupakan kulit merujuk kepada orang yang lupa akan asalnya setelah menikmati kesenangan. Orang yang lupa akan asalnya menunjukkan orang yang MUDAH/SENANG lupa kepada asal-usulnya setelah kehidupannya senang.

Ahad, 23 Ogos 2015

Pemerdagangan Manusia Dalam Perkahwinan

Pemerdagangan manusia adalah satu bentuk perdagangan atau perniagaan yang melibatkan beberapa aspek seperti migrasi manusia secara haram, aktiviti buruh secara sah atau mengandungi unsur paksaan. Istilah ini digunakan dalam konteks lebih sempit oleh kumpulan-kumpulan penyokong dengan merujuk kepada aktiviti pemerdagangan manusia melalui kaedah pengrekrutan, pengangkutan, perlindungan atau pengambilan manusia bagi tujuan seperti perhambaan, pelacuran, buruh paksa dan perjualan organ tubuh manusia. Pengeksploitan pemerdagangan manusia termasuk pemaksaan melakukan pelacuran atau eksploitasi seks, buruh paksa dan bentuk-bentuk pengamalan yang boleh disifatkan sebagai satu bentuk perhambaan.

Dalam sesebuah institusi perkahwinan, terdapat sesetengah kes di mana suami yang melakukan pemerdagangan manusia terhadap isteri. Bagi isteri yang bekerja, suami memaksa isteri menggunakan wang pendapatan dan simpanan tanpa kerelaan isteri untuk menanggung diri suami dan anak-anak walhal jelas dalam Islam tanggungjawab memberi nafkah terletak di pundak suami. Dalam konteks pemerdagangan manusia, perdagangan atau perniagaan yang dilakukan oleh suami bukan hanya terhad untuk memperolehi wang daripada isteri tetapi juga termasuk seks sebagai imbalan kepada pertolongan dalam bentuk perlindungan yang diberikan oleh suami terhadap isteri dan anak-anak. Cinta dan kasih sayang yang mengikat sesuatu perkahwinan telah menjadikan pemerdagangan manusia yang dilakukan oleh suami terhadap isteri merupakan satu bentuk pemerdagangan manusia secara halus. Walau bagaimanapun, pemerdagangan manusia dalam perkahwinan yang paling hina ialah wujud suami yang sanggup melacurkan isteri untuk mendapatkan wang atau sebagai cara untuk melangsaikan hutang.

Khamis, 6 Ogos 2015

Cinta

Betapa ramai orang yang jatuh cinta harus menghabiskan hartanya, merosakkan kehormatan dirinya, membuang masanya, menentang keluarganya, mengesampingkan kepentingan agama gara-gara orang yang dicintainya 

[Ibnu Qayyim Al-Jauziyah 691H-751H]

Rabu, 17 Jun 2015

Selamat Datang Ramadhan Karim 1436H


P/S: Ahlan wa sahlan ya Ramadhan karim. Allahu Akram. Happy fasting to all Muslims wherever you are