Rabu, 6 Jun 2012

Keyakinan

Entry kali ini aku hendak berkongsi kisah mengenai keyakinan yang tidak wajar dipegang oleh seorang Muslim. Kisah ini bermula ketika aku sedang makan tengah hari bersama seorang pensyarah. Dia menyatakan kepadaku, 
"Saya yakin di hari akhirat, saya tidak akan ditanya berkenaan perkara yang berkaitan kerja (jawatan yang menjadi mata pencariannya). Saya jenis tidak berkira ketika bekerja".
Aku hanya memandang wajahnya dengan hati yang terkejut.  Mengapa aku menyatakan pada awal entry ini bahawa kisah ini adalah mengenai keyakinan yang tidak wajar? Di mana asas kewajaran seorang Muslim bahawa ia berhak untuk yakin sesungguhnya ia tidak akan ditanya oleh Allah berkenaan kerja yang dipikulnya sebagai amanah? Firman Allah:
 (Luqman menasihati anaknya dengan berkata): "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat biji sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuan-Nya; lagi amat meliputi akan segala yang tersembunyi. (Surah Luqman: 16).
Ayat di atas jelas menunjukkan amalan baik dan buruk seberat biji sawi akan dihitung oleh Allah. Persoalan pekerjaan tidak hanya semata-mata dianalogikan sebagai kita memiliki sepuluh pekerjaan maka kita berjaya menyelesaikan sepuluh pekerjaan maka urusan perkerjaan tersebut selesai. Perkara berkaitan pekerjaan turut diambil kira termasuk proses dan urusan sesama manusia (termasuk pekerja bawahan). Persoalan yang boleh difikirkan sejauhmanakah maruah perkerja bawahan terpelihara ketika sedang menegur kesalahan mereka? Adakah sudah cukup berhikmah ketika menegur kesalahan pekerja bawahan? Islam menggariskan adab yang cukup indah dalam memelihara hak-hak manusia.  Adakah kita mempunyai hak untuk menjatuhkan maruah pekerja bawahan waima melibatkan wang gaji yang dibayar oleh kerajaan kepada mereka namun mereka culas dalam perkerjaan? Nasihat oleh Imam Syafie wajar menjadi renungan bersama: 
Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi, maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di depan orang ramai.
Al-Habib Sayyid Muhammad bin Abdullah Alaydrus dari kitab Fahimu Nafsi menyatakannya:
Wahai saudaraku, beradablah ketika mendengarkan pembicaraan. Janganlah sekali-kali kamu hentikan atau dan sangkal ucapan seseorang di hadapan khalayak ramai. Perbuatan itu sangat buruk. Jika temanmu salah, dan kesalahannya tidak membahayakan, maka maafkanlah. Jangan kamu tunjukkan kesalahannya di hadapan orang banyak. Jika ingin menegur kesalahannya, tunggulah hingga tinggal kalian berdua. Jika kesalahannya adalah kesalahan yang wajib dikoreksi di hadapan orang banyak agar tidak mempengaruhi pikiran mereka, maka lakukanlah dengan lemah lembut dan penuh kasih sayang, jangan dengan kasar. Jika teguran itu membuatnya malu, maka itu adalah salahnya sendiri. Dia yang berbuat, (dia harus berani menanggung akibatnya).  Sumber: sila klik di sini.
Keyakinan bahawa tidak akan disoal di hari akhirat berbunyi sungguh angkuh bahawa diri tidak memiliki kesalahan walaupun seberat biji sawi dalam perkara melibatkan perkerjaan. Rasulullah s.a.w. beristighfar memohon ampun kepada Allah 70 kali sehari (ada pendapat mengatakan 100 kali sehari) walhal baginda s.a.w. merupakan seorang yang maksum. Siapa kita hendak menyatakan bahawa diri kita tidak mempunyai khilaf walaupun seberat biji sawi?  

4 ulasan:

  1. assalam cik misstree.. Thanks share ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'salam, Mama Aini. Terima kasih melawat blog saya.

      Padam
  2. berfikir soal 'keyakinan' di hari akhirat selalu membuat saya kecut perut akan balasan-Nya... moga ada ruang syurga utk kita semua... amin

    BalasPadam