Sabtu, 27 Januari 2018

Wahai Muslimah, Tutuplah Auratmu Dengan Sempurna Semasa Hayatmu Masih Ada

Sumber: Klik sini
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (An Nur:31)


Hikmah Menutup Aurat Khas Bagi Muslimah

Lebih-lebih lagi ayat di ayat, Allah menjelaskan hikmah agung dan kebaikan besar yang akan mereka dapatkan dengan melaksanakan perintah-Nya, iaitu penjagaan daripada Allah bagi kaum wanita sehingga mereka tidak diganggu dan disakiti ketika keluar rumah. 

Syaikh Abdurrahman as-Sa'di berkata, "Ini menunjukkan bahawa gangguan (bagi wanita daripada orang-orang yang berakhlak buruk) akan timbul jika wanita itu tidak mengenakan jilbab (yang sesuai dengan syariat). Kerana, jika wanita tidak memakai jilbab, boleh jadi ada orang menyangka bahawa dia bukan wanita yang 'afifah (terjaga kehormatannya), sehingga orang yang ada penyakit (syahwat) dalam hatinya akan menganggu dan menyakiti wanita tersebut, atau bahkan merendahkan atau melecehkannya... Maka dengan memakai jilbab (yang sesuai dengan syariat) akan mencegah (timbulnya) keinginan-keinginan (buruk) terhadap diri wanita daripada orang-orang yang mempunyai niat buruk". (halaman 46) 


Sumber: Zamri Hashim (Timbalan Mufti Negeri Perak). 2018. Syariat dan identiti Arab. Majalah Al-Islam, Januari Bilangan 527 Halaman 44-46. Utusan Karya Sdn. Bhd. 


Ironi Setelah Meninggal Dunia 

Ramai sahabat si mati menasihati waris agar memadam gambar-gambar si mati yang tidak menutup aurat dengan sempurna yang berada dalam laman sosial. Setelah meninggal dunia, waris pula dibebankan dengan tugasan menapis/memadam gambar-gambar si mati dek perbuatan si mati yang semasa hayatnya memuatnaikkan gambar-gambar sedemikian. 
Alangkah baiknya andai para sahabat si mati menasihatkan si mati agar menutup aurat dengan sempurna semasa hayatnya masih ada. 

Perintah menutup aurat dikenakan semasa seseorang muslimah masih hidup. Menjaga aurat termasuk tidak memuatnaikkan gambar-gambar yang mendedah aurat dalam facebook, instagram, blog dan lain-lain medium laman sosial dalam internet untuk tatapan para lelaki yang bukan mahram. 


P/S: Wahai Muslimah, istiqamahlah dalam menutup aurat. Istiqamah itu adalah pertolongan Allah khas buat mereka yang ikhlas hendak kembali kepada-Nya.

5 ulasan:

  1. baetul tu.. tak pasal waris pulak nk kena padamkan.. masa hidup ni beringat2 lah...

    BalasPadam