Khamis, 28 Februari 2019

Anding Ayangan








Penulis: Ramlee Awang Murshid
Tajuk: Anding Ayangan
Tahun Terbit: 2017
Penerbit: Grup Buku Karangkraf Sdn. Bhd.
Halaman: 528
Harga: RM34.00


















Penulis: Ramlee Awang Murshid
Tajuk: Anding Ayangan II
Tahun Terbit: 2019
Penerbit: Grup Buku Karangkraf Sdn. Bhd.
Halaman: 508
Harga: RM30.00










Anding Ayangan merupakan novel bersiri thriller terbaharu karya Ramlee Awang Murshid yang menyelitkan penggunaan bahasa Brunei; Anding Ayangan II (2019) merupakan sambungan Anding Ayangan (2017). Sebelum ini, beliau telah menampilkan dua novel bersiri thriller iaitu Tomburio dan Laksamana Sunan. Anding Ayangan mengisahkan kewujudan dua dunia iaitu dunia fana dan dunia dongengan yang saling terbalik dan ditembusi menerusi seruan berupa bait pujangga yang diseru dari dunia fana seperti terkandung dalam Kitab Aing:
Dua dunia telah terbalik kebalikan. Masing-masing merentas hijab dengan tega... ja'nya sengaja... ja'nya tidak disengajakan... umpama bertukar nyawa beralih jasad... yang di sana ke sini... yang di sini ke sana... bukan usulnya jelama sikana... weiii... mulih... lusir... bahana!
Watak Nyian di dunia fana mengalami amnesia telah masuk ke dunia dogengan bersama Damit manakala Furqan Ayyubi dari dunia dogengan telah masuk ke dunia fana; Damit dan Furqan Ayyubi mempunyai iras wajah yang sama. Pak Hashim di dunia fana pula 'berpeluang' menemui Chahaya - perempuan Anding yang cantik dari dunia dogengan setiap kali membaca seruan bait pujangga tersebut. Nyian dan Pak Hashim mempunyai kemahiran bercerita sebagai penglipur lara.

Seperkara yang menarik, usaha Ramlee Awang Murshid mengadun di antara fakta saintifik dan alam ghaib menerusi watak Pak Hashim di dunia fana yang menerima rawatan psikiatri di Hosptal Padang, Kota Kinabalu. Pak Hashim mengalami bebanan jiwa yang berat kerana menyimpan rahsia 'membunuh' Latif selama sepuluh tahun yang merupakan pekerjanya dan pemilik sebenar Kitab Aing ekoran hasratnya untuk memiliki Kitab Aing. Latif ditemui hanyut di Sungai Papar telah mengalami amnesia dan diberi identiti oleh penduduk kampung sebagai Nyian. 

Bebanan jiwa yang berat yang ditanggung oleh Pak Hashim menyebabkan dia didiagnos berhalusinasi. Pada masa yang sama pakar psikiatri Dr. Irfan yang merawat Pak Hashim dapat menyaksikan imej seorang wanita dan mendengar gemerincing bunyi loceng gelang tangan ketika Pak Hashim sedang berhalusinasi menari bersama seorang wanita yang bernama Chahaya. Hal ini menunjukkan dalam usaha mendiagnosis seorang pesakit psikiatri menerusi kaedah saintifik, wujud sisi lain dari alam ghaib yang tidak boleh dinafikan peranan jin dan syaitan yang boleh menyebabkan seorang anak Adam sakit.

Keseluruhannya, Anding Ayangan menampilkan dunia fana yang mengandungi kisah perebutan kuasa politik menerusi cara moden pilihanraya dan taktik kotor manipulasi isu politik dan skandal manakala dunia dogengan pula mengandungi kisah perebutan kuasa politik melalui penaklukan wilayah/kerajaan menerusi kaedah peperangan.


P/S: Dari lima bintang, aku beri lima bintang untuk kedua-dua novel bersiri Anding Ayangan. Aku rasa tidak sabar menunggu siri novel Anding Ayangan yang selanjutnya :) 

2 ulasan:

  1. dah tak terkejar dah novel2 RAM ni.. banyak.. hahaha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya beli dan baca novel RAM sejak keluaran novel beliau yang pertama - Tomburio. Kiranya sejak RAM belum popular, belum ada nama lagi. Jadi mudahlah saya mengumpul koleksi novel-novel RAM. Kalau nak mula kumpul koleksi novel-novel RAM mula dari sekarang, memang payahlah sebab ada yang sudah tidak diterbitkan lagi. Kalau ada jual, harga memang mahal. Ada pihak yang menjual sampai cekik darah.

      Novel-novel RAM terbit tak adalah banyak sangat dalam setahun. Lebih kurang dua novel dalam setahun. Kalau nak kumpul buat koleksi memang bolehlah. Cuma semenjak RAM ada syarikat penerbitan sendiri, kemungkinan itu besar untuk novel-novel baru beliau diterbitkan lebih dari dua novel dalam setahun.

      Padam