Selasa, 20 September 2011

Kesihatan Menurut Perspektif Islam



Dr. Mohammad Ali Toha menghidangkan panduan kesihatan secara holistik yang merangkumi kesihatan fizikal, emosi, rohani dan sosial menurut gaya Rasulullah SAW. Apabila ditimpa penyakit, umat Islam disarankan agar berubat dan bertawakal kepada Allah - setiap penyakit diturunkan bersama ubatnya. Seperkara yang menarik, di dalam tip yang ke-50 penulis menjelaskan perbezaan pandangan di antara Barat dan Islam dalam membicarakan soal penyakit.

'Bagi Islam, penyakit adalah kurniaan yang diberikan Allah kepada hamba yang dicintai-Nya. Nabi berkata, "Allah tidak menimpakan musibah ke atas orang mukmin melainkan kerana salah satu daripada dua perkara: pertama, mungkin dia mempunyai dosa yang tidak dapat diampunkan kecuali dengan cubaan itu. Kedua, dengan ujian itu darjatnya di sisi Allah dinaikkan".

Hadis di atas merupakan suntikan motivasi kepada para pesakit agar redha, berlapang dada dan sentiasa bersangka baik terhadap Allah SWT. Selain itu, penulis amat menekankan prinsip perubatan di dalam Islam iaitu para pesakit hendaklah menggunakan ubat yang selamat dari segi dos dan kesan sampingan. 
Dan keluarkanlah hartamu di jalan Allah serta janganlah kamu campakkan diri kamu sendiri ke dalam kebinasaan [Al-Baqarah 2: 195].
Hal ini menjadi isu yang wajar dipertimbangkan oleh para pesakit yang menggunakan perubatan moden/kontemporari atau alopathy memandangkan ubat-ubatan moden mengandungi kesan sampingan yang bukan sedikit sama ada untuk jangka pendek atau jangka panjang yang berupaya menjejaskan kesihatan walaupun kesan sampingan tersebut adalah berbeza bagi setiap pesakit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan