Jumaat, 16 September 2011

Cinta: Karipap dan Ketupat

Buku: Karipap-Karipap Cinta

Buku: Ketupat Cinta



Persamaan di antara kedua-dua buku ini ialah tajuk buku berkisar berkenaan makanan yang dihubungkan dengan cinta. Resepi untuk menghasilkan makanan yang sedap dalam buku Karipap-karipap Cinta ialah penyediaan makanan perlu kepada kasih sayang dan keikhlasan.  Buku ini bersifat humor yang menghubungkan di antara karipap dan cinta. Ali yang merupakan watak utama dalam buku ini berusaha meraih cinta daripada Sarah dengan cara mempelajari cara-cara membuat ketupat yang sedap. Resepi untuk menghasilkan karipap-karipap cinta ialah:
3 ulas rasa suka
1 botol hati gembira
1 biji rendah diri (saiz besar)
2 cawan tolak ansur
5 keping kehormatan
Secubit rasa rindu
3 batang tanggungjawab yang dipotong halus
3 bekas cita-cita
10 guni kejujuran diayak untuk membuang kata dusta

Cara membuat: ramuan di atas diadun dengan ilmu dan akal, masukkan dalam kuali persahabatan dan tunggu sehingga masak. Setelah masak, hidangkan bersama orang yang tersayang.

Karipap cinta yang sedap menuntut kejujuran yang tinggi.

Ketupat Cinta pula menghidangkan kisah politik 'dapur', asal-usul sesuatu makanan, hubungan di antara falsafah iman dan makanan serta budaya dan pemikiran. Walau bagaimanapun dalam buku ini, pembaca bukan sahaja dihidangkan pelbagai resepi masakan Melayu lama, bahan-bahan dan cara memasak dan falsafah di sebalik setiap masakan malah buku ini merupakan mengandungi humor satira politik yang menyentuh pergolakan siasah era Perdana Menteri Malaysia yang keenam.  Para pembaca yang mengikuti perkembangan isu semasa di Malaysia khususnya dari aspek politik, hiburan dan kisah cinta berprofil tinggi tidak sukar untuk mencari pertalian di antara kisah-kisah dalam Ketupat Cinta dengan peristiwa sebenar. Pelbagai isu semasa dianyam dengan ramuan-ramuan silam dihidangkan sebagai Ketupat Cinta khususnya untuk renungan rakyat Malaysia.

Justeru, kedua-dua buku ini masing-masing menampilkan kelainan resepi 'cinta' yang diadunkan sebagai karipap dan ketupat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan