Ahad, 25 Januari 2015

Panduan Pengambilan Suplemen

Keperluan nutrisi setiap individu berbeza berdasarkan faktor umur, gaya hidup, keturunan dan tabiat pemakanan. Aspek utama nutrisi ialah mencegah penyakit untuk menjamin kehidupan yang lebih berkualiti untuk jangka masa panjang. Walau bagaimanapun, pengambilan nutrisi juga berperanan untuk merawat penyakit, sesetengah penyakit disebabkan oleh kekurangan vitamin/mineral dalam tubuh badan. Di bawah ini, beberapa panduan pengambilan suplemen:
  1. Keperluan pemakanan seseorang adalah berbeza. Suplemen yang baik untuk seseorang mungkin tidak memberi kesan yang sama kepada individu yang lain.
  2. Elakkan minum kopi dan teh (mengandungi kafein) sekurang-kurang 15 minit sebelum mengambil suplemen kerana ia menganggu penyerapan nutrien.
  3. Makan suplemen diikuti minum air pada suhu bilik, bukan dengan air suam atau air sejuk (air yang mengandungi ais).
  4. Baca arahan dengan betul sama ada ia perlu diambil selepas atau sebelum makan.
  5. Harga tidak menjadi ukuran kepada kualiti, suplemen yang mahal tidak semestinya yang terbaik.
  6. Suplemen bukan pengganti kepada khasiat mikro nutrien yang terdapat dalam makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, susu, ikan dan sebagainya.
  7. Rujuk kepada doktor perubatan sebelum memulakan pengambilan suplemen khususnya individu yang mengambil ubat-ubatan, sedang hamil dan menyusukan bayi. Seperkara yang anda perlu tahu, bukan semua doktor perubatan yang mempunyai ijazah dalam bidang perubatan mempunyai pengetahuan mengenai setiap fungsi vitamin/mineral yang perlu diambil oleh seseorang pesakit. Hal ini kerana para pelajar dari sekolah/fakulti perubatan tidak mengkhusus dalam bidang sains pemakanan (dietitian) melainkan mereka mengambil sains pemakanan sebagai kursus elektif. Mereka diajar untuk merawat sesuatu penyakit menggunakan dadah sintetik yang dihasil dalam makmal.
  8. Vitamin larut lemak (vitamin A, D, E dan K) mesti diambil secara berhati-hati kerana pengambilan vitamin larut lemak yang berlebihan boleh memudaratkan kerana ia tersimpan dalam bahagian tubuh yang berlemak seperti organ hati. Hal ini berbeza dengan pengambilan vitamin larut air (vitamin C dan kumpulan vitamin B) yang berlebihan di mana ia akan dikeluarkan melalui proses perkumuhan.
  9. Multi-vitamin merupakan pilihan suplemen yang paling selamat kerana ia mengandungi campuran vitamin dan mineral yang seimbang dan tidak ada risiko terlebih dos. Walau bagaimanapun, setiap produk multi-vitamin mengandungi vitamin dan mineral serta dos yang berbeza. Semak kandungan dos dan jenis vitamin/mineral yang tertera pada label. Beli multi-vitamin yang sesuai dan dapat memenuhi keperluan harian tubuh badan anda.
  10. Periksa tarikh luput pada label sebelum anda membeli sesuatu produk suplemen. Walau bagaimanapun, satu tips yang aku perolehi dari seorang ahli farmasi, jika anda mempunyai suplemen yang telah tamat tempoh, anda masih boleh makan suplemen tersebut dalam tempoh tiga bulan dari tarikh luput. Tips ini tidak termasuk lambakan produk kesihatan yang lain seperti produk kak tonn, de herbs dan sebagainya.

5 ulasan:

  1. Supplemen ni bagus untuk seimbangkan kembali pengambilan nutrisi kita. Sekarang kita ni walaupun makannya cukup, nutriennya kadang terkurang sebab makanan sekarang ni bukan macam dulu-dulu punya.

    BalasPadam
  2. Dah lama tak ambil supplemen. Hanya dari buahan dan sayuran aje...:-)

    BalasPadam
  3. perkongsian yg berguna... kalau ada ambil ubat2 lain, seeloknya tanya dengan doktor atau ahli farmasi kalau nak ambik suplement tambahan. sbb sesetengah suplement mungkin akan ada tindak balas dengan ubat2 biasa yang diambil dari klinik/hospital...

    BalasPadam