Sabtu, 1 Ogos 2020

Andai Berharap Allah Pelihara Anak, Maka Jadilah Ibu Bapa Yang Soleh

Al-Quran menggambarkan kepada kita bagaimana Allah memelihara anak kepada pasangan ibu bapa yang soleh. Perkara ini direkodkan dalam Surah al-Kahf. Firman Allah:

وَكَانَ أَبُوْهُمُا صَالِحاً
“Dan kedua ibu bapa mereka adalah orang yang soleh.” (Surah al-Kahf ayat 82)

Perhatikan bagaimana disebabkan ibu bapa yang soleh, Allah memelihara harta dan anak tersebut dari dizalimi. Berdasarkan ayat ini, al-Imam Ibn Kathir menjelaskan:

فيه دليل على أن الرجل الصالح يُحفظ في ذريته
“Melalui ayat ini terdapat petunjuk yang menjelaskan bahawa lelaki yang soleh, Allah akan memelihara zuriatnya.”
Manakala al-Imam al-Qasimi pula memperincikan lagi penjelasan ini dengan menyebutkan:

وفي الآية إشارة إلى إرشاد الآباء ، الذي يخشون ترك ذرية ضعاف ، بالتقوى في سائر شؤونهم حتى تحفظ أبناؤهم وتغاث بالعناية منه تعالى
“Melalui ayat ini, terdapat pengajaran yang menunjukkan tentang keutamaan bimbingan seorang ayah yang bimbang untuk meninggalkan anak mereka dalam keadaan yang lemah, (lalu si ayah) menjaga ketaqwaannya dalam segenap aspek sehingga anaknya dipelihara oleh Allah dan dibantu oleh bantuan Ilahi.”
Berdasarkan kefahaman ini seorang Tabien bernama Said ibn Musayyib berkata kepada anaknya:

لأزيدنَّ في صلاتي مِنْ أجلِك ، رجاءَ أنْ أُحْفَظَ فيكَ
“Aku akan menambah (kualiti dan kuantiti) solatku supaya Allah memelihara engkau.”
Di sinilah titik muhasabah buat diri kita semua. Andai kita berharap agar Allah memelihara anak kita, maka kita hendaklah menjadi ibu ayah yang soleh. Benarlah sabda Rasulullah s.a.w., sekiranya kita jaga hak Allah, Allah jaga kita.

Semoga Allah membimbing kita.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Universiti Sains Islam Malaysia




P/S: Kesimpulannya, dalam proses membesarkan anak-anak, tidak hanya cukup sekadar mendidik dan mengajar anak-anak tetapi ibu bapa juga perlu mendidik diri sendiri meningkatkan takwa dan amal soleh. 

2 ulasan: