Isnin, 10 September 2012

Ujian

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta." (Al-Ankabut 29: 2-3)

Semalam aku baca blog Warkah Buat Isteri yang ditulis khusus oleh En. Abil Fikri Ahmad kepada isterinya Pn. Fauziah yang sedang sakit mengalami brain damage ekoran serangan asma yang menyebabkan bekalan oksigen tidak sampai ke otak. Ungkapan En. Abil kepada isterinya di dalam entry Harapan yang menyentuh hatiku iaitu: 

"Harap Allah pun dapat beri kita sijil lulus ujianNya..aminn."

Sumber: Sila klik di sini [...]

Ya, aku mengaminkannya.

Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (At-Taghaabun 64: 11)

P/S: Kisah mereka berdua akan disiarkan dalam slot Buletin Utama TV3 yang ke udara bermula pukul 8-9 malam pada 17 September 2012.

2 ulasan: