Rabu, 12 Februari 2014

Ahli Tafsir Al-Quran Yang Agung

Ibnu Abbas telah diiktiraf sebagai ahli tafsir yang agung. Tidak ada seorang pun dalam kalangan para sahabat Rasulullah s.a.w. dapat meriwayatkan begitu banyak hadis yang menjelaskan maksud al-Quran seperti Ibnu Abbas. Abdullah b. Mas'ud berkata, "Abdullah b. Abbas adalah ahli tafsir yang terbaik sekali." Diriwayatkan Ibnu Abbas pernah berkata, "Datanglah kepadaku apabila kamu menghadapi masalah untuk memahami al-Quran, kerana aku telah menghafalnya ketika usia aku masih kecil lagi." Dalam riwayat yang lain beliau berkata, "Aku telah menghafal al-Quran semasa umurku sepuluh tahun."

Ketika Rasullullah s.a.w. wafat, Abdullah b. Abbas berumur 13 tahun. Amat mengagumkan ketika umurnya semuda itu, beliau telah mahir mengenai al-Quran dan hadis. Ramai para sahabat yang ternama telah datang berjumpa dengannya untuk menyelesaikan masalah mengenai tafsiran ayat-ayat al-Quran.

Hal ini merupakan keberkatan Rasulullah s.a.w. ekoran doa baginda s.a.w. terhadap Abdullah b. Abbas. Suatu ketika baginda s.a.w. telah dari tandas dan mendapati air sudah tersedia untuknya, lalu baginda pun bertanya, "Siapakah yang meletakkan air di sini?" Seorang sabahabat menjawab, "Ibnu Abbas." Rasulullah s.a.w. memuji akhlak Ibnu Abbas dan berdoa, "Ya Allah! Kurniakanlah kepadanya ilmu pengetahuan dan pemahaman yang mendalam mengenai al-Quran serta amalan-amalan dalam agama." 

Pada waktu yang lain, sedang baginda s.a.w. menunaikan solat, Ibnu Abbas mengikuti baginda s.a.w. dengan berdiri di belakang. Rasulullah s.a.w. menarik tangannya ke arah sisinya (sekiranya ada seorang makmum, hendaklah ia berdiri di samping imam pada sebelah kanan, bukan di belakangnya). Ketika baginda s.a.w. khusyuk dengan solatnya, Ibnu Abbas mundur agak jauh dari Rasulullah s.a.w. Setelah selesai solat, baginda s.a.w. bertanya, "Mengapa engkau ke belakang?" Ibnu Abbas menjawab, "Tuan adalah Rasulullah dan Kekasih-Nya! Bagaimana aku boleh berdiri bersama-samamu." Ada riwayat yang mengatakan, peristiwa ini juga menjadi sebab Ibnu Abbas memperolehi doa daripada Rasulullah s.a.w. 

Wallahu'alam

2 ulasan:

  1. Alhamdulillah....contoh teladan kepada umat Islam,In Shaa Allah brysaha menerapkan peribadi Ibnu Abbas dalam diri...Umur 13 tahun,sangat malu jika dibndingkan dgn kita...

    BalasPadam
    Balasan
    1. I'm agree. Why we do not follow the Turkish Muslim family where every family strives to produce a Hafiz?

      Padam